Et kõik ausalt algusest peale ära rääkida, siis tekkis selle ürituse idee algselt Markkol, kes oma Volvo helisüsteemi juba pikemat aega ehitab ning võimendite toitejuhtmete osas Streetrace foorumis nõu küsis. Nõu anti igasugust erinevat ning et asjas selgust saada, selleks tekkis idee reaalselt autos proovida erinevaid võimendi toitejuhtmeid ning üritada seejuures helis nii kõrva kui erinevate mõõteriistadega vahet teha. Ideele lisas natuke vürtsi see, et kuulamine oli plaanitud hilisõhtule/öisele ajale, kuna tööajal ei olnud kokkusaamine eriti võimalik ning Markko juhtus Tallinnas olema ühe tööpäeva õhtul peale kontserdi külastust, mis tähendas, et ürituse algusajaks sai plaanitud kell 23.00.




Ats oli lahkelt nõus kuulamisüritust enda töö juures läbi viima, see sobis igati hästi, kuna tal suur ja soe garaaz käepärast, kus leidub igasugu erinevat mõõtetehnikat ning lai valik toitejuhtmeid ja muud installiks vajalikku. Kuna huvilisi rohkem ei leidunud, siis kogunesime kolmekesi kella 22.00 paiku Atsi juurde ning juhtmete "kuulamine" võis alata. Kokku tuli 5 tundi erinevaid mõõtmisi, sekka asjalikku juttu ning muusika kuulamist, igati lahe oli. Kohe alguses õnnestus Markko võimendi protecti lasta ehk tundus, et põletasime selle maha veel enne, kui reaalselt midagi mõõtma saime asuda. Ats siis võttis selle algosadeks ning toitepistik sõna otseses mõttes kukkus võimendi küljest ära :). Sai see tagasi joodetud ning mõõtmine võis alata. Sai siis ostsilloskoobi ning kõrvaga mõõdetud võimendi 2 erineva toitejuhtme korral võimalikke moonutusi ning samas pingeid ja voolu toiteahela eri punktides.









Autos tehtud mõõtmiste vahepeal sai testpinki pandud ka JBL GTS-180x võimendi, mida ma plaanin oma autos kasutada ning mõõdetud selle võimsust (juba pikemat aega plaanis olnud, ent seni teostamata idee). Tulemuseks saime täpselt tehasenumbrid ehk 2x60/1x180W @4 oomi, vanakooli JBL on ikka lubatud tasemel.

Video üritusest (Youtube): juhtmete kuulamine.




Lühidalt kokkuvõttes võib öelda, et kui võimendi väljundsignaali moonutama ei lase ja subwoofri võimsustaluvus on ca paarsada vatti, siis pole praktiliselt mingit vahet, kui suur toitejuhe võimendil on. Me proovisime võimendi küljes jämedat (pikkus ca 30cm, mõõduks silma järgi vähemalt 20mm2) ning peenikest [pikkus 5,6m, mõõduks 0,75mm2(!)] toitejuhet, volume oli nii maksimaalne kui veel mõistlikult kannatas, kuulates punnitasime mis punnitasime, vahet helis ei teinud või kui, siis vaevuaimatavat, mis võis vabalt ka psühholoogiline efekt olla. Testloona kasutasime Metallica lugu One, kus on selline tõsisem topeltbassiheli teatud sekunditel ning see andis üsna hea koormuse võimendile.

Peab ütlema, et antud üritus oli esimene samm taoliste mõõtmiste vallas, kindlasti on auto helisüsteemi juures veel igasugu huvitavaid asju, mida annab nii mõõteriistade kui kõrvaga mõõta ning taolisi testkuulamisi tuleb tõenäoliselt veel.