Idee teha üks tõsisem kõlarite võrdlus tuli suht äkki. Aegade jooksul oli kappi kogunenud hunnik igasugu tehnikat, põhimõtteliselt terve süsteem oli kenasti olemas ja nüüd oli võimalus seda autos proovida. Tweetrid olin omale just leidnud suht head - Dynaudio MD-100, aga nende kõrvale polnud nagu midagi väärilist panna proovimiseks.





Olemas oli küll DLS R6A terve set ja lisaks üks paar Focali vanu mide (ehk midbassi elemente) 6K438, millest üks vajas vuntsi parandamist, aga see tundus vähe olevat. Ja nii tekkiski idee üks tõsisem proovikuulamine teha ja erinevaid 6,5" mide võrrelda. Sobivate elementide kokku saamine läks üllatavalt lihtsalt (põhiliselt Streetrace foorumi ja tuttavate kaudu), elemente kogunes mulle laua peale üle ootuste palju ja kõikide ärakuulamisega läks üsna kiireks isegi, aga tehtud see test kenasti siiski sai, mis sellest kõigest välja tuli, sellest allpool.




Ca pooleteise nädalaga oli mul 13 paari mide olemas ning aeg oli hakata autot testimiseks ettevalmistama.



See aga ei läinud sugugi ühe või poole päevaga, nagu ma algul arvasin, vaid kokku kulus selleks tegelikult 3 päeva. Kuna autosse (BMW E30 320 -87) oli tehase poolt paigaldatud lihtne helisüsteem ilma võimendita, siis tuli terve auto sisu laiali lammutada, et võimenditele eest aku pealt taha pagasnikusse juhtmed vedada.









Lahti oli vaja võtta kõik küljepolstrid, eemaldada kõik istmed, võtta lahti põrandariie ja uste liistud mõlemast äärest ning seejärel hakata juhtmeid vedama. Kõigepealt sai toitejuhe kinnitatud aku külge ning pandud vahele kaitsmepesa koos sobiva kaitsmega, siis vähe aeganõudvam osa oli toitejuhtme viimine läbi tulemüüri salongi - tulemüüris sobiva avause leidmine ning sealt juhtme läbiajamine oli suht tülikas ruumipuuduse tõttu. Edasi sai toitejuhe viidud juhipoolset põranda äärt mööda tagaaknalaua alt läbi taha pagasnikusse välja.









Seejärel oli vaja vedada muud juhtmed: võimendi miinusjuhe, remote, RCA ning kõlarijuhtmed, mis sai kõik veetud põranda teist äärt pidi ehk siis kaassõitja poolelt. Üks installi põhireegleid juhtmete vedamisel on, et toitejuhe ja RCA juhtmed tuleb vedada teineteisest lahus ehk siis tavaliselt põranda erinevaid ääri mööda, nii on viidud miinimumini võimalus, et RCA juhe võiks korjata müra, mida tekitab toitejuhtmes liikuv elektrivool. Kõlari- ja RCA juhtmed võib koos vedada, need üldjuhul üksteist ei sega, ent on võimalik ka need eraldi vedada, nt nii, et toitejuhe läheb juhi poolt, RCA juhtmed esiistmete vahelt ning kõlarijuhtmed kaassõitja poolt. Jutu järgi võib juhtmete vedamine lihtne tunduda, ent see on üsnagi ajamahukas töö ja on üks paras nikerdamine tegelikult.









Juhtmete osa ok, siis oli aeg hakata tehnikat autosse paigaldama. Kõige kauem aega võttis uksepolstrite ettevalmistamine midide paigalduseks. Testi tarbeks sai eelnevalt ostetud teine komplekt kasutatud uksepolstreid, mis väljanägemiselt polnud just kõige kenamad, ent uste külge kinnitused olid neil terved ning see oligi peamine. Teised polstrid sai ostetud selleks, et originaalpolstreid mitte ära rikkuda testi käigus. Midide jaoks oli vaja MDF rõngad valmistada, siin õnnestus mul ära kasutada kunagi eelmise auto uste jaoks tehtud rõngaid, mis sai BMW polstrite külge liimitud.









Ent rõngad oli vaja teha kaheosalised: pealmised rõngad pidid olema vahetatavad, sest peale testis osalevate midide cutout diameetrite äramõõtmist selgus, et need olid piisavalt erinevad, et ühte mõõtu rõngastesse ära mahtuda. Nii saigi 1 paar pealmisi rõngaid juurde tehtud, alumiste rõngaste külge kinnitusid need 4 kruviga.





Pagasnikus oli asi lihtsam: kuna püsivat installi polnud vaja teha, siis sai võetud lihtsalt üks õhem MDF plaat ning JBL-i mõlemad võimendid ja aktiivfilter selle külge kruvitud. Juhtmete ühendamine võttis parasjagu aega jällegi, kuna neid ikka jagus. Nii toite-, miinus- kui remote juhe oli vaja pagasnikus 3-ks jagada, kuna kõik 3 seadet vajasid eraldi toidet ja remote signaali. RCA juhtmega oli vähe lihtsam, makist filtrini sai toodud 1 RCA ning filtrist edasi läks kumbagi võimendisse eraldi RCA juhe. Aktiivfiltrit oli vaja signaali jagamiseks midbassi/tweetrite vahel, sest võimendite enda filtrid seda ei võimaldanud, sobiv lõikesagedus pidi olema kuskil seal 2,5..3kHz kandis.

Maki paigaldus oli tavaline: kõik armatuuris olevad juhtmed oli eelnevalt järgi kontrollitud ja tähistatud, vaja oli need õieti maki ISO pistiku külge ühendada, makk armatuuris olevasse pesasse lükata ning võiski kuulama asuda, 1 asi, mis veel teha oli jäänud, oli tweetrite install A-piilarite külge. Siin sai väheke katsetatud vahtplasti tükikestega ning neid üksteise külge kahepoolse teibiga liimitud, et saavutada enam-vähem soovitud nurka tweetrite jaoks, ent teip ei tahtnud plastiga koostööd hästi teha. Piilarite plastkatetesse sai lõpuks väiksed augud puuritud kõrvade kõrgusele ning tweetrid katete külge mutritega kinnitatud (neil Dynaudio tweetritel on peenikesed poldid tagaküljel, mis võimaldavad sellist lihtsat kinnitamist).

Kõik süsteemi osad paigaldatud ning kõik veelkord hoolikalt üle kontrollitud, siis sai kapoti all toitejuhtme kaitsmepessa kaitse sisse pandud ning võis asuda esimesi helisid kuulama. Kõik töötas kenasti ning nüüd oli vaja teha süsteemi häälestamine - vaja oli leida sobivad levelid (helivaljused) ja lõikesagedused midbassidele/tweetritele. Uuritud sai tweetrite sagedusgraafikuid ning lõpliku kõrvaga häälestamise tulemusel sai valitud tweetrite high pass sageduseks 3kHz ning midbasside low pass sageduseks ca 2,3kHz. Levelid (gainid) jätsin mõlemal võimendil võrdseks, see tundus kõrva järgi hea variant. Võimendid olid ühendatud nii, et ühe võimendi taga olid tweetrid ja teise taga midid, seda on ka süsteemi skeemilt näha.

Kõik paigas, siis sai tehtud proovikuulamist nii paar tundi, et kõrv harjuks. Ja oligi 3 esimest päeva märkamatult möödunud. Loomulikult ei veetnud ma need 3 päeva hommikust õhtuni autos, vahepeal sai ikka pause ka peetud ja autos rahulikult nokitsetud, ent aega siiski kulus tublisti rohkem kui oleks võinud alguses arvata.




Kuulamisel kasutatav süsteem oli selline:

 * makk - Clarion DRX 9575Rz
 * aktiivfilter - JBL GTX-47
 * võimendi tweetritele - JBL-i võimendi GTS 180x (2x60 wrms)
 * võimendi mididele - JBL-i võimendi GTS 180x (2x60 wrms)
 * tweetrid - Dynaudio MD-100



Kõik on siis vana kooli tehnika, välja arvatud tweetrid. Makist läks 1 RCA filtrisse, kus sagedused ära jagati: tweetrid mängisid alates 3kHz kuni üles välja, midid alates 30Hz (vähim võimalik lõikesagedus antud filtril - sellist võimalust sel polnudki, et mide alt üldse ei lõika) kuni kuskil 2,3..2,4kHz-ni välja. Filtrist läks kummagisse võimendisse eraldi RCA. Kuna nii midid kui tweetrid olid erinevate võimendite taga, siis oli lihtne nende levelit eraldi seada ja sellega saigi parasjagu katsetatud. Abiks oli siin Phonic'uga kaasas olev testplaat, kus ühes loos on olemas erinevad sagedused 5 sekundiliste juppidena sagedusvahemikus 20Hz...20kHz (kokku ca 40 riba).












Kätte oli jõudnud neljanda päeva hommik ehk lõpuks oli aeg asuda mide kuulama. Kuulamine võttis aega tõsised 2 pikka päeva, keskmiselt kulus ühe paari kuulamiseks/vahetamiseks ca tund ja 15 minutit, osaliselt ka kauem. Ühtki auku ühegi midi koonuse sisse õnneks ei teinud ja kõik midid jäid ka kenasti ellu peale kuulamist. Kuulamisel sai kasutatud järgmist muusikat:

 * Astral Projection - Dancing Galaxy (goa)
 * Liquid Lounge - lood 2 ja 5 (chill house)
 * Metallica - Nothing Else Matters (ei vaja vast kommentaare)
 * Mel C - If That Were Me (kergem rock)
 * Phil Collins - If Leaving Me Is Easy (ballaad)
 * Focal test disk - lood 7 ja 11 (kergem rock ja reggae)
 * Avril Lavigne - Together (rock)
 * Distance To Goa vol 9 - lugu 9 (goa)

Esimesena läksid võistlustulle DLS R6A midid, mida ma olin eelmisel õhtul prooviks kuulanud ning mis uste sees kenasti ootamas olid. Kuna erinevate midide tundlikkus oli siiski väheke erinev, siis asja võrdsustamiseks sai vaiksemaid mide kuulatud 1 astme võrra kõrgema volumega. Maki volume oli lihtsam muuta kui võimendite ja filtri juures pagasnikus midagi kruttima hakata, selle viimase järgi puudus tegelikult ka vajadus. Maki settingud olid kuulamise ajal loomulikult kõik nullis.

Nagu algul sai mainitud, siis enne iga paari midide kuulamist sai mõõdetud ka nende tekitatud max helirõhku sagedusvahemikus 20Hz..2,5kHz, nii sai aimu nende tundlikkusest, mis, nagu tulemustest näha, on üsna ühte auku. Helirõhu mõõtmine nägi välja nii: asetasin Phonicu esiistmete vahele keskkonsooli peale ning seadsin selle mõõtma max helirõhku, seejärel sai mängima pandud special plaat testhelidega, valitud lugu koosnes erineva sageduse ja sama helivaljusega testhelidest (sagedusvahemik 20Hz - 2,5kHz). Vähe üllatav oli vast Scanspeak'ide suht kõrge tulemus ses osas, tegemist ju ikkagi testi ainukeste 8 oomiste elementidega. Parem ja ülevaatlikum oleks muidugi olnud mõõta midide tekitatud keskmist helirõhku toodud sagedusvahemikus, aga vaatamata Phonic'u lähemale uurimisele ei leidnud seadmes kahjuks seda võimalust (peab veel uurima).





Midid sai siis kuulamiseks paigaldatud uste külge (tegemist 2-ukselise BMW E30-ga) ning mängisid need vabalt ukse sisse, ustel puudus igasugune mürasummutus, need olid nii nagu need tehasest välja tulid. Kuna erinevate midide cutout diameter oli erinev, siis oli tarvis valmis meisterdada 2 paari kinnitusrõngaid, ühed 14,3cm ja teised 15,5cm diameetriga.









Kasutades erinevas stiilis muusikat oli võimalik hinnata midide suutlikkust esitada erinevat muusikat tuues nii välja võimalikud nõrgad kohad. Siinkohal peab küll etteruttavalt mainima, et selleks on juba vaja paremat kõrva, et erinevas stiilis muusikaga seotud nüansse hästi tajuda, mina siin suurt vahet veel teha ei osanud. Otsustasin iga midide paari kuulamisel tekkinud emotsioonid kohe kirja ka panna, et need ära ei ununeks ning hiljem tõsisem võrdlusmoment ikka olemas oleks. Esimesi lugusid kuulates tekkis algul küsimus, et mis asja ma siis nüüd kirja peaksin panema, ei oska ju midagi kirjutada. Ent edasisel kuulamisel hakkas üht-teist paberile ikka tekkima ning mida täpsemalt kirja sai pandud, sellest võib lugeda allpool.

Tweetrid sai kinnitatud A-piilarite külge kõrvade kõrgusele ilma igasuguse suunamiseta, suunamisel polnud antud testi juures tähtsust, sest kogu tähelepanu kuulamisel sai suunatud midide tekitatud helidele.










Midid on toodud kuulamise järjekorras, tavalises kirjas kommentaarid on need, mis sai iga midi kuulamise alguses kirja pandud, nn esmamulje elemendist. Kaldkirjas kommentaarid on kirja pandud iga midi kuulamise suht lõpuosas, kui soundi osas pilt juba selge oli. Number (8x,x) tähistab SPL-i ehk midide tekitatud max helirõhku sagedusvahemikus 20Hz - 2,5kHz.




























Nüüd siis kõige huvitama osa juurde ehk lõplikud tulemused. DLS UR6 oli uskumatu elamus ja kahtlematult parim mid testis. Nagu juba varem öeldud, siis jõudis mulle sel hetkel kohale, et erinevatel kõlaritel on ikka tõsine vahe sees. Sõnadega seda ei kirjelda. Aga peab ütlema, et Scanspeak sai vägagi ligilähedale, ebavõrdseks teeb siin asja see, et Scanspeak'id olid uued, UR6-d aga sissemängitud, Scanspeak'idel on siin seega omajagu paranemisruumi. Need 2 on täiesti omas klassis, siis tuleb ikka suur tükk tühja maad ja Infinity Beta 6 on kolmandal kohal. Need kolm esimest on tegelikult midid, mida kohe tahaks rohkem ja pikemalt kuulata, teistega sellist tunnet ei tekkinud.

Kolmanda koha järgi on väike vahe (samas siiski täiesti olemas) ja terve hulk mide on seejärel üsna sama tasemega grupis. Neljanda koha sai siis Focal 6K2P napi eduga Dynaudio MW-160, Focal 6V2, Morel Pulse 6 1/2 ja Rainbow Profi Line ees (vastavalt siis viies, kuues, seitsmes ja kaheksas koht). Neist Focal 6K2P ja Dynaudio puhul nagu konkreetseid miinuseid polegi välja tuua (peale klassivahe soundis võrreldes testi 3 esimesega) erinevalt Focal 6V2, Morel Pulse 1/2 ja Rainbow Profi Line mididest - Focal 6V2 puhul jäi midagi nagu puudu soundis (ei oska kirjeldada hästi), Moreli ülemine ots oli kahjuks kehva (3-way element siis? Morelil muidu väga hea detailsus ning sellelt midilt oleks hea meelega rohkem oodanud) ning Rainbow Profi Line oli kuidagi kammitsetud soundiga + bassi ots kippus lohisema.

Nüüd omaette lugu on Memphis IS-MCSQ6.5 mididega. Tagantjärgi on raske öelda, millisele kohale oleks Memphis õige paigutada (4. kuni 9., Infinityle jäi ikka alla), sest enda kommentaare lugedes ja mälus sobrades ei selgu nt Focal 6K2P vs Memphis võrdlusmoment. UR6 tuli ja "rikkus" kogu asja ära, kui seda sai kohe peale Memphist kuulatud ning Memphise kuulamisest saadud emotsioon ununes kohe ära, võib nii vist öelda küll. Häirivaks jäi siiski Memphise rõhutatud bassiosa, algul arvasin selle ukses ja paigalduses kinni olevat, aga hilisemad parema otsa midid kummutasid selle kahtluse kiirelt oma tasakaalus soundiga. Seega annan hetkel Memphisele 9. koha napi kaotusega Rainbow'le. Aga nagu öeldud, siis vahed 4-9. koha vahel on vägagi väikesed ning pikemal kuulamisel võiks järjestus selles grupis olla ka vähe teistsugune.

Edasi on jäänud testi 3 viimast, need jäid eelmisest grupist ikka tuntavalt maha. Oris AS-6.2 ja DLS R6A on üsna võrdsed, hetkel saab DLS küll 10. ja Oris 11. koha, kuna Oris'e sound oli tuhmim, aga see on suuresti kinni sissemängimises tõenäoliselt, kui see tehtud saab, siis mine tea, kumb parem on. Impact jäi selgelt viimaseks, vahe DLS-i ja Oris'ega on ikka märgatav. Sound tuhm ja elutu, ülemine ots puudu (3-way element?) ning bassiosas mingi sagedus mängis üle teiste.



Kui seda graafikut lähemalt vaadata, siis torkab silma eelkõige Dynaudio suht kehv tulemus arvestades selle küllaltki kõrget hinda. Impact ei ole oma viimasel kohal nii silmatorkav, ent antud raha eest eeldaks ca 3x paremat kõlarit. Oris samas on üle 3 korra parem kui antud väga odava raha eest eeldada võiks ning seda on selgelt näha ka allpool oleval hinna/heli suhte graafikul.




Nüüd siis poehinnad ka igale midide paarile (ei pruugi olla väga täpsed, osad hinnad on tuletatud terve seti hindadest ja osasid asju ei toodeta enam):

 DLS R6A - 1600 eeku
 Impact RGW? - 1700 eeku
 Oris AS-6.2 - 500 eeku   (UUED)
 Memphis IS-MCSQ6.5 - 3500 eeku   (UUED)
 DLS UR6 - 5500 eeku
 Dynaudio MW-160 - 4800 eeku
 Focal 6K2P - 2600 eeku   (UUED)
 Morel Pulse 6 1/2 - 1400 eeku   (UUED)
 Rainbow Profi Line - 2800 eeku   (UUED)
 Focal 6V2 - 1600 eeku
 Infinity Beta 6 - 4200 eeku
 Scanspeak 18W/8535-00 - 5200 eeku   (UUED)

Punase kirjaga UUED on märgitud need midid, mis olid testimise ajal uued ehk varem kasutamata.



Graafikult on näha, et 6 paari mide ehk pooled testitutest on sellised, mis on oma raha väärt (punkte 1 või rohkem).




Testi poleks toimunud, kui poleks olnud abivalmis inimesi, kes mulle kuulamiseks kokku ligi 40 000 eegu väärtuses kõlareid andsid. Tänusõnad lähevad järgmistele inimestele Streetrace foorumist: Crac, Ivar, Paul, Aleks, Aleksandr, Jarno ja Rainer.

Peamine järeldus, mida antud testi puhul saab teha, on see, et eksisteerib üsnagi märgatav seos midbassi elementide hinna ja hea heli vahel: mida kallimad elemendid on, seda paremat häält need üldjuhul teevad.

Testi puhul ei tasu ära unustada, et see, mis mulle meeldib, ei pruugi langeda kokku sellega, mis kellelegi teisele meeldib - kuulamine ja soundi tajumine on ikkagi üsna individuaalne.

Niipalju veel mingite kõlarite kuulamisest autos, et selline tõsisem kuulamine vajab ikka vaikust, rahu ja aega. Kuskil kärarikkal üritusel mingis autos kiirelt 15-20 minutiga ei saa ikka pooltki seda emotsiooni ega võrdlusmomenti, mis rahulikult kuulates kõlar vs teine kõlar vs kolmas kõlar jne, nagu nüüd testis.