|
|
VW Bora install
Siin lehel on 2001. a VW Bora install.
Eesmärgiks on ehitada autosse üsna lihtne helisüsteem, mis meeldib enda kõrvale.
Kõik tehtud tööd on toodud ajalises järjestuses.
Esiuste install
10. jaanuar 2020
Helisüsteem selles autos koosnes vanast Alpine kassetimängijast ning 6-st kõlarist
ehk esiustes 5,25" midid + peeglite kolmnurkades tweetrid ning tagaustes 5,25"(?) midid
(neid pole lähemalt uurinud ja ei hakka kasutama ka).
Esimese asjana sai juhiukse paneel eemaldatud, veetud uued kõlarijuhtmed ning
paigaldatud 2-way filter.
Tehase midbassi element sai lahti võetud, selleks tuleb 4 neeti läbi puurida. Uue midbassi
elemendi, milleks on vanakooli DLS UR6, paigaldasin ukse külge kahe 21mm paksuse vineerrõnga abil.
Esimene rõngas sai kinnitatud 4 poldiga uksepleki külge, teine rõngas selle külge liimitud
ning mõlemad mustaks värvitud.
Toitejuhtme ja võimendi paigaldus
16. jaanuar 2020
Toitejuhtme paigaldus sai tehtud tavapärane, must kaitsekõri jookseb eest aku juurest kuni
pagasnikus oleva võimendini välja. Läbi tulemüüri sai toitejuhe viidud tulemüüris oleva augu
kaudu, mis sinna tehase poolt on tehtud.
Montaažilindist sai tehtud 2 kinnitust toitejuhtme jaoks õhufiltri korpuse külge.
Võimendi rack sai tehtud 21mm paksusest vineerist, mustaks värvitud ning kinnitatud tagaaknalaua
alla 2 poldi ja 4 kruviga. Võimendiks on vanakooli JBL GTQ400, millel on 4 kanalit (4x100W RMS)
ning sillatuna annab esikõlaritele 2x250W RMS.
Toitejuhtme plastkõri otsad sai kaetud termokahaneva rüüžiga.
Kaitsmepesale sai kinnitus tehtud samuti montaažilindist, mis kinnitub aku miinusklemmi külge.
Pigimati paigaldus
3. veebruar 2020
Uste pigimatiga katmiseks kasutasin SGM-i 2mm paksust pigimatti. Kuna tegu pole võistlusautoga,
siis ei hakanud uksi väga põhjalikult pigimatiga katma ehk ukse sisemist plekki lahti ei võtnud
- see oleks eeldanud ukseklaasi lahti võtmist ning tunduvalt mahukamat tööd. Katsin ukse sisemise
pleki nii hästi kui sain 1 kihiga, milleks oli vaja päris palju väiksemaid tükke lõigata, kuna
see plekk on paras kuumaastik ning erinevaid juhtmeid jm täis.
Uksepolster sai sissepoole samuti 1 kihi pigimatti (ainult siledamad pinnad).
Pigimati peale läks poroloon, millel liim tagaküljel juba olemas.
Viimasena sai lisatud midbassi elemendi podi ümber pigimatist nö rõngas, mille vastu toetub
uksepolster ning see tagab selle, et heli (ideaalis) ei jõua uksepolstri ja ukse sisemise pleki
vahele.
Tweetrite paigaldus
6. veebruar 2020
Nüüd selle paigalduse kõige põnevama osa juurde ehk tweetrite podide ehitus.
Originaaltweetrid asuvad sel autol peegli kolmnurkades uste küljes. Uute tweetrite paigaldusel
sai kaalutud ka A-piilarite varianti, ent see poleks kõrguse poolest suurt juurde andnud ning
podide viimistlus (nii, et need viisakad välja näeks) oleks piilarite korral olnud parasjagu
keerulisem. Plaanisin algselt podid katta riidega, mis oleks piilarite riidele võimalikult
sarnane välimuselt. Tweetriteks on Morel MT-23.
Kuna uus tweeter ei mahtunud originaali asemele, siis sai esimese asjana originaaltweeter oma
plastkolmnurgast välja lõigatud ning uus tweeter ajutiselt suunamiseks montaažilindi abil ukse
külge kinnitatud.
10mm vineerist sai tehtud prooviks nö pesa tweetrile ning vaatasin, kuidas selle disain jääb.
Esimene versioon ei olnud kõige sobivam.
Järgmine versioon sai tehtud lainepapist, mis on tunduvalt lihtsamini töödeldav materjal.
See juba hakkas looma ning valmis sai tehtud 4mm vineerist nö esipaneelid podidele, millele sai
sisse tehtud avad tweetritele.
Paneelid läksid oma kohale koos tweetritega, nüüd sai asuda muusikat kuulama ning tweetritele
õigeid suunamisnurki leidma. Paneelide suunamine oli suht lihtne, kuna montaažilindist kinnitus
võimaldab paneeli igapidi suunata, ent samas hoiab seda piisavalt kindlalt oma asendis.
Muusikat sai kuulatud päris mitu tundi ning erinevaid tweetrite nurki proovitud. Parima tulemuse
(selle auto helisüsteem on pure passive ehk mingeid aegviiteid ja aktiivseid filtreid/ekvalaisereid
ei kasuta) sain nii, et juhipoolne tweeter on suunatud ukse suhtes veidi rohkem risti (ehk
kaassõitjapoolne tweeter vaatab veidi rohkem kuulaja poole) ning mõlemad tweetrid vaatavad veidi
ülespoole.
Boral on tweetrite kolmnurkade kinnitus lahendatud nii, et kolmnurga eemaldamiseks tuleb
uksepolster eemaldada, mis on kehv lahendus soundi paigalduse mõttes. Uusi pode disainides pidin
arvestama sellega, et uksepolstrit peab saama tõsta ca 2-3cm, et seda oleks võimalik ukse küljest
eemaldada ilma podi lõhkumata. Seega tuli podide paneele alt ca 2cm jagu väiksemaks lõigata
(seda pole piltidel näha).
Paneelid sai superliimi ja paari vineerliistu abil jäigalt plastkolmnurkade külge fikseeritud.
Podide ehitus - klaasriie
17. veebruar 2020
Kuna mul ei olnud tahtmist uksepolstreid hakata uuesti eemaldama, siis ei jäänud muud üle kui
plastkolmnurgad ketaslõikuriga pooleks lõigata ning alumised osad jäid oma kohale (kinnituvad 1
kruvi ja 1 tüübliga uksepleki külge).
Tagantjärgi tarkusena võib öelda, et kui peaks pode uuesti ehitama, siis teeks seda teistmoodi
ja tunduvalt kergemini ehk peeglite plastkolmnurki ei pea tegelikult autost eemaldama, vaid need
saab katta 1 kihi klaasriidega (teip alla muidugi, mis võimaldab klaasriide peale kuivamist autost
välja võtta) ning selle külge saab juba ehitada podi.
Mina sain autost välja võtta sellised huvitava kujuga detailid.
Et podi vormima hakata, selleks katsin detaili veniva riidega, mille kinnituseks sai kasutatud
superliimi. Esimesena sai riidega kaetud vineerist nö esipaneel. Riide ostsin kangapoest suvalise,
valisin sellise, mis kõige paremini venib, samas see on küllaltki paks riie ning selle miinuseks
on, et superliimiga liimides pidin liimi kasutama enamasti 2-3 korda, et riie kinni jääks.
Tagantjärgi tarkusena tasub teinekord osta vähe õhem riie, sest ideaalis peaks piisama
ühekordsest liimikihist, see hoiab kokku nii liimi kui eriti aega (iga kiht peab kuivama mingi
aja).
Kui esipaneeli külge oli riie lõpuks kinni jäänud, siis oli aeg riie paraja jõuga venitada
külgede peale pingule ning liimida see podi teiste äärte külge. Nii saab anda podile selle
kuju üldplaanis, mida hiljem saab pahtliga mingil määral korrigeerida.
Kuna podid olid küllaltki keerulise kujuga, siis ei õnnestunud üleliigse riide ära lõikamine nö
jätkukohtades kõige paremini ning mõnda kohta jäid riidesse avad sisse.
Et podidele jäikust lisada enne vaiguga töötlemist, sai lisatud mõned vineerliistudest
kinnitused.
Riide kõik ääred said liimitud ja üleliigne riie ära lõigatud.
Podid on piltidel veidi ebasümmeetrilised, nii see peabki olema, kuna tweetrite suunamisnurgad
on natuke erinevad ja sellest tulenevalt on ka podid erineva kujuga.
Podide külgedel olev riie sai kaetud vaiguga ning lastud sel kuivada. Vaiku saab pindadele
kanda hariliku pintsliga, minul oli kasutusel 25mm laiune (saab suvalisest ehituspoest),
suuremate pindade korral on vaja kasutada laiemat pintslit. Kui vaik on riide sees kuivanud,
siis moodustab vaiguga immutatud riie piisavalt jäiga aluspinna, millele saab edasi ehitama
hakata juba klaasriidest.
Poolikut podi sai proovitud korra autos, kuidas jääb välimuselt.
Mõned riide ebatasased kohad sai maha lihvitud.
Ning käes oli klaasriide aeg.
Vaiguna kasutasin epovaiku, mida tuleb kõvendiga segada vahekorras 1 osa kõvendit 2 osa vaiku.
Vaigu ja kõvendi koguse mõõtmiseks kasutasin väikest läbipaistvat plastkorki (koguseid mõõtsin
silma järgi ehk näiteks pool korgitäit kõvendit ja terve korgitäis vaiku, toimis väga hästi)
ning segamisnõuna harilikku ühekordset plastist joogitopsi, millel lõikasin ülevalt ca pool
maha. Valmissegatud vaik on kasutatav ca 10 minuti jooksul.
Enne klaasriidega detaili katmist on vajalik klaasriide tükid sobivas suuruses ja koguses
(varuga!) valmis lõigata, muidu ei kujuta eriti ette selle töö mõistlikku tegemist. Klaasriide
tükid tuleb ükshaaval aluspinnale panna ning seejärel vaiguse pintsliga neid ettevaatlikult
tupsutada ehk vajutada pintsli otsaga klaasriide tükk aluspinna külge kinni väikeste sammude
haaval. Maalimisliigutused pintsliga klaasriide ja vaigu puhul ei tööta.
Esimene kuivanud kiht klaasriiet nägi välja selline (heledad laigud klaasriide all on õhk,
neid laike ei tohiks tegelikult tekkida, kui aluspind on sile ja klaasriie on korrektselt
peale kantud, aga nii väikeste detailide puhul pole sellest hullu).
Podid said kergelt lihvitud ning neid autosse proovitud, vaikselt hakkas juba ilmet võtma.
Esipaneelidelt sai riie eemaldatud.
Klaasriide lihvimise tulemusel tuli 1 plastäär osaliselt lahti, õnneks polnud see probleem, sest
klaasriiet oli vaja podidele hiljem veel lisada, et pooleks lõigatud plastkolmnurgad jälle ühte
tükki saada.
Podide esipaneelide külge sai liimitud plastrõngad, et anda podidele lõplik kuju ning nii jäävad
tweetrid rohkem nö uputatud kujul.
Podide ehitus - pahteldamine
21. veebruar 2020
Järgmine samm oli podide pahteldamine, ehituspoest sai selleks toodud kõige väiksema saadaoleva
nõuga jämepahtlit, mis oli mõeldud sisetingimustes kasutamiseks puidu jaoks.
Pahtli kandmiseks pindadele sobis väga hästi vana plastist kliendikaart (nagu pangakaart), pahtlit
sai pandud kerge varuga - maha saab seda alati lihvida, aga juurde lisamine, uuesti lihvimine ja
kuivamine võtab päris palju aega. Samuti polnud ma päris kindel, millise kujuga jäävad podid
pärast esimest lihvimist ning kui kergelt see pahtel üldse lihvitav on (nõul oli küll kirjas, et
on kergelt lihvitav).
Podide ehitus - puzzle kokkupanek
22. veebruar 2020
Kuna enne podide ehitust tuli peeglite plastkolmnurgad pooleks lõigata, et nende ülemised osad
autost kätte saada, siis nüüd oli paras aeg kolmnurgad jälle kokku tagasi panna. Selleks sai
vanast jäätisepulgast lõigatud 2 väiksemat riba ning superliimi abil kolmnurga ülemine ja alumine
pool üksteise külge ühendatud õige nurga all ja õige kaugusega. Oluline oli siinjuures täpselt
taastada kolmnurga algne kuju, et seda oleks pärast võimalik ukse külge üldse tagasi panna -
kolmnurgal on ukse külge kinnitused nii üleval kui all ja see käib üsna tihkelt vastu
uksetihendit suletud ukse korral. Enne puitribade liimimist sai pinnad peenikese liivapaberiga
karestatud.
Podi all olev neljakandiline tühimik (mida tegelikult polnud algul vaja üldse kolmnurka
lõigatagi - alguses oleks tulnud asjad korralikult läbi mõelda) sai kaetud klaasriidega. Nagu
hiljem selgus, et toimi selline lahendus väga hästi, kuna see klaasriie jäi peale kuivamist
pehme, nii et käega sai seda keskelt vabalt liigutada ca 1cm ulatuses. Kokku sain sinna panna
3 kihti klaasriiet (iga kiht kuivas ööpäeva), siis alles jäi see piisavalt jäik pahteldamiseks.
Õigem oleks olnud kasutada tavapärast riie+vaik kombinatsiooni ning selle peale 1 kiht
klaasriiet.
Kui klaasriide osa oli lõplikult valmis, siis sai podid üleni ära pahteldada.
Esimene lihvimine tõi päevavalgele mõned suuremad praod, eks see pahtlikiht oli liiga paks.
Õnneks oli pahtel tõesti väga lihtsalt lihvitav, nagu pakend lubas. Lihvimine sai 100% tehtud
taldlihvijaga. Podide kuju hakkas nüüd juba päris hästi välja joonistuma.
Podide ehitus - peenpahtel
1. märts 2020
Peale jämepahtlit oli peenpahtli kord, ehituspoest sai toodud pahtel, mille pakend lubas
jällegi väga kerget lihvitavust. See vastas täiesti tõele, pahtel oli isegi liiga kergelt
lihvitav ja kippus jätma lihvimisel ebatasasusi ehk järgmine kord proovin nö keskmiselt
lihvitavat peenpahtlit, nii peaks lihvimise tulemus olema kvaliteetsem. Mina sain pahteldada
1 korra asemel mitu korda, et saavutada enam-vähem tulemus (pinna tasasus).
Kui pahteldamist ja lihvimist oli juba piisavalt tehtud, siis oli aeg atsetooniga pinnad
puhastada (kuna lapp oli punast värvi, siis jäid ka pinnad kohati punakad - lapp andis värvi,
mis ei olnud taotluslik).
Atsetooniga töötlemine tõi praod ja ebatasasused veelgi paremini välja, niiet sai veel kord
pahtliga toimetada.
Teistkordne atsetooniga ületegemine jättis parasjagu parema tulemuse, niiet võis järgmise
tööetapi juurde minna.
Podide ehitus - värvimine
7. märts 2020
Ehkki podide pinnad ei olnud päris nii tasased kui oleks soovinud, oli kange tahtmine värvima
asuda. Selleks sai ehituspoest toodud mattmusta sprayvärvi.
Podid värskelt värvitud - tulemus oli üsna ebaühtlane.
Peale kuivamist oli pilt juba tunduvalt parem, ent siiski ei saanud tulemusega rahule jääda.
Selgelt tulid esile kohad, kus pahtlit oli puudu.
Uuesti sai ette võetud pahteldamistöö peenpahtliga.
Kui siiani olin pahtli lihvimiseks kasutanud ainult taldlihvijat ning vahepeal oli tekkinud
mõte püüdagi podid saada piisavalt ilusaks ainult lihvija abil, siis nüüd sai ikkagi mindud
käsitsi lihvimise teed - mõned podide nurgad ja ääred lihtsalt ei olnud lihvijaga hästi
ligipääsetavad.
Osad kohad tuli pahteldada veel ka teist korda (piltidel näha ebatasasused).
Peale lihvimist oli jälle atsetooni kord.
Prooviks sai ostetud läikivat musta sprayvärvi, ent sellega värvimise tulemus jäi päris
ebaühtlane.
Uste täiendav mürasummutus
24. märts 2020
Kuna uksepolstrid olid autost eemaldatud ning uksed vaatamata esialgsele mürasummutusele
mängisid muusikaga siiski kuuldavalt kaasa, siis sai tehtud täiendavat mürasummutust. Midbassi
elemendid sai korraks välja võetud ning pigimatti sai lisaks sisemistele ukseplekkidele natuke
lisatud ka välimistele ukseplekkidele.
Podid värvitud
24. märts 2020
Kuna läikiva värviga jäi podide välimus suht kole, siis sai need veelkord üle värvitud mati
värviga. Nii jäi tulemus piisavalt hea, et võis podide kallal nokitsemise lõppenuks lugeda.
Ilmselgelt annab samas lõpptulemust veel paremaks teha ehk ise päris rahul podide välimusega
siiski ei ole. Kindlasti mängib siin oma rolli see, et pahteldatud sai värvi peale mitu korda
ja see ei ole hea lahendus, kuna ebatasasused on varmad tekkima. Õige lahendus on pahtli ja
lihvimisega pinnad kohe piisavalt viisakaks saada, et värvimisel pärast häbisse ei jääks ning
värvikihti uuesti pahteldama ei peaks.
Lõpptulemus
26. märts 2020
Podid ja uksepolstrid sai autosse paigaldatud ning võis muusikat nautima asuda. Tuleb tõdeda,
et uksed mängivad muusikaga ikka natuke kaasa ehk mürasummutuse tegemine pole sugugi lihtne
ega kiire töö - ustega tuleb müra kaotamiseks veel vaeva näha.
Tweetrite podid jäid välimuselt ja kujult üllatavalt ok esimese korra kohta, podide mattmust värv
läheb uste ja armatuurlauaga seamlessly kokku.
|